Ingalill Stefansson disputerade 2011-04-29 i pedagogiskt arbete vid Estetisk-filosofiska fakulteten vid Karlstads universitet med avhandlingen Världens opålitlighet. Begreppsanalys av livsförståelsearbete i särskolan. Ingalill är verksam som speciallärare inom Särvux vid CFL och forskare vid FoU Söderhamn.
Den retsamma skolbänken är namnet på ett projekt inom CFL (Särvux) där lärande praktiker analyseras och metoder utvecklas. Att man lär sig på andra arenor än där retsamma skolbänkar* finns kan man läsa om i Den retsamma skolbänkens rapportserie.
*"För många år sedan bad jag en åttaårig pojke att rita något fint från veckan som gått och fick i min hand bilden av skolbänken som retas och räcker ut tungan".
Rapporter i projektet, se Publikationer.
I december 2011 startade CFL det interaktiva forskningsprojektet Yrkesspråk i social omsorg. Projektet beräknas pågå till och med 2014. Syftet är att prova ett utbildningskoncept för personal inom sociala omsorgsverksamheter som kan ligga till grund för utbildningar på olika nivåer, gymnasial- såväl som yrkeshögskole- och universitetsutbildning samt fortbildning för arbetslag. Utbildningskoncept vilar på kunskap med existensfilosofiskt fokus och utgår bland annat från resultat från avhandlingen Världens opålitlighet. Begreppsanalys av livsförståelsearbete i särskolan. Konceptets innehåll är avstämt mot intentionerna i de styrdokument som reglerar de sociala omsorgsverksamheterna.
Grupper med personal och chefer från boende för personer med utvecklingsstörning och psykiska funktionsnedsättningar samt daglig verksamhet för personer med utvecklingsstörning och psykiska funktionsnedsättningar, provar varje moment i konceptet och delger och diskuterar tillsammans och med forskaren hur de tar till sig budskapet. Teorin om diskursiv praktik är intressant i sammanhanget då den kan hjälpa till att identifiera hinder och möjligheter för lärande. Samtalspartners i projektet är professor Henry Cöster och fil dr Berith Nyqvist Cech, Karlstads universitet.
En regeringssatsning med start i juni 2011 ger studerande inom särvux möjlighet att gå en lärlingsutbildning på två år. Då ingen erfarenhet finns att hämta kunskap från inför en sådan satsning har CFL beslutat att följa och studera det komplexa arbetet med att anordna och implementera lärlingsutbildningen.
Projektet Orden för din historia pågick under några år i slutet av 90- och början av 2000-talet: När vårdhemmen för personer med utvecklingsstörning avvecklades med början 1985 försvann människors journaler till landstingsarkiven. Inom projektets ram skapades möjligheter att få tillgång till journalerna i utbildningssyfte. Personal inom daglig verksamhet har genom att studera journaler fått tillgång till människors livshistoria, fått förståelse för svåra beteendestörningar, som i och med ett samhällsdeltagande utgör stora problem, problem som på den stora institutionen inte "störde". Genom att personal sätter ord på livet som det har gestaltat sig känner personerna sig sedda och beteendestörningar kan reduceras betydligt.
Utveckling och implementering av arbetssättet Etiska torg i daglig verksamhet, 1998 — 2005. Etiska torg är ett arbetssätt för personal som kortfattat innebär att varje person reflekterar över sitt arbete en halvtimme varje dag och skriver ner sina reflektioner. En gång i veckan träffas arbetslaget och delger och tar del av varandras reflektioner, reflektioner som var och en i förväg valt ut som viktiga att delge och få respons på. Etiska torg är ett kontinuerligt lärande i vardagen där den tysta kunskapen får form och gestalt.
Utveckling och implementering av arbetssättet Etiska torg II: Att förstå vardagens dilemman med hjälp av etiska och filosofiska teorier, 2005 — 2008. De etiska dilemman som varje dag möter personal i sociala omsorgsverksamheter relateras till och förstås genom att personal och chef samlas och högläser dels texter med etiskt och existensfilosofiskt innehåll, dels aktuell debatt.
Utveckling av och genomförande av utbildning i Specialpedagogik för personal inom sociala omsorgsverksamheter (särskilt boende, daglig verksamhet, äldreomsorg) avseende regeringssatsningen "Omvårdnadslyftet".
Utveckling av och genomförande av personalutbildning för SDV, Söderhamns dagliga verksamheter, 5 veckor under 2002 Utveckling av daglig verksamhet genom humanvetenskapliga angreppssätt. Utbildningen ges numera i koncentrerad form fortlöpande till nya medarbetare.
Personalutbildningar och handledning inom särskola och sociala omsorgsverksamheter samt psykiatriverksamheter. Några exempel:
Några exempel på föreläsningar inom områdena specialpedagogik, social omsorg och pedagogiskt arbete:
Intervju om avhandlingen "Världens opålitlighet. Begreppsanalys av livsförståelsearbete i särskolan".
Skolporten, augusti 2011.
Kontakt
Länkar
Personuppgifter som du lämnar till oss behandlas i syfte att registrera och administrera ditt ärende. Uppgifterna behandlas enligt dataskyddsförordningen och svenskt regelverk. Om uppgifterna inte är sekretessbelagda kan de komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Uppgifterna sparas tillsvidare. Du kan årligen begära hos förbundet att få information om dina personuppgifter och hur dessa används. Du kan också begära att personuppgifter rättas om de skulle vara felaktiga eller inaktuella. Du kan kontakta personuppgiftsansvarig i förbundet om du har frågor om behandlingen. Se www.hufb.se/dataskydd för mer information om dataskydd och GDPR.
Hälsinglands Utbildningsförbund
Besöksadress: Kulturhuset, Collinigatan 12, 821 43 Bollnäs
Postadress: Hälsinglands Utbildningsförbund, 821 80 Bollnäs
E-post info@hufb.se Tfn 010-454 10 00
Ansvarig utgivare för hufb.se är Lucas Lund