Ingalill Stefansson disputerade 2011-04-29 i pedagogiskt arbete vid Estetisk-filosofiska fakulteten vid Karlstads universitet med avhandlingen Världens opålitlighet. Begreppsanalys av livsförståelsearbete i särskolan. Länk till annan webbplats. Ingalill har fram till sin pensionering 2016 varit verksam som speciallärare inom komvux som särskild utbildning vid CFL och forskare vid FoU Hälsinglands Utbildningsförbund.
Forskningsintressen: Utbildningsfrågor rörande särskola, komvux som särskild utbildning och social omsorg med fokus på livsförståelse och existensfilosofi.
Den retsamma skolbänken är namnet på ett projekt inom CFL (Särvux) där lärande praktiker analyseras och metoder utvecklas. Att man lär sig på andra arenor än där retsamma skolbänkar* finns kan man läsa om i Den retsamma skolbänkens rapportserie.
*"För många år sedan bad jag en åttaårig pojke att rita något fint från veckan som gått och fick i min hand bilden av skolbänken som retas och räcker ut tungan".
Rapporter i projektet, se Publikationer.
Forskningsstudier
Samtal om retorik och realitet i skolformen särskild utbildning för vuxna
Under 2017, efter min pensionering, samtalade jag med lärare och rektorer, sammanlagt 27 personer från hela Sverige, om deras erfarenheter och tankar omkring särskild utbildning för vuxna. Som hjälp i analysen av samtalen användes begreppet erkännande. Det som visade sig i studien tolkar jag som att det huvudsakligen är med kamouflagets hjälp det går att få styrdokumentens skrivningar att stämma överens med verkligheten. Kamouflaget kan ses som en nödvändig kompetens att besitta - med konsekvenser på gott och ont. En rad problem blev synliga: Vad händer med yrkeskårer på sikt som måste småljuga och trixa för att utföra sina arbetsuppgifter och sin myndighetsutövning? Kommer stoltheten över att göra ett bra arbete att reduceras? Det positiva med att ha förmågan att kamouflera är att eleverna blir sedda och bemötta utifrån deras unika sätt att vara. De blir erkända som de människor de är. Det handlar alltså om livet – om det existentiella erkännandet.
Resultatet finns rapporterat i Det kamouflerade lärandet. Samtal om retorik och realitet i skolformen särskild utbildning för vuxna (Se Publikationer ovan)
Yrkesspråk i social omsorg
Från och med december 2011 till slutet av 2015 pågick det interaktiva forskningsprojektet Yrkesspråk i social omsorg på FoU, vid CFL i Söderhamn. Syftet var att prova ett utbildningskoncept för personal inom sociala omsorgsverksamheter som kan ligga till grund för utbildningar på olika nivåer, gymnasial- såväl som yrkeshögskole- och universitetsutbildning samt fortbildning för arbetslag. Utbildningskoncept vilar på kunskap med existensfilosofiskt fokus och utgår bland annat från resultat från avhandlingen Världens opålitlighet. Begreppsanalys av livsförståelsearbete i särskolan. Konceptets innehåll är avstämt mot intentionerna i de styrdokument som reglerar de sociala omsorgsverksamheterna.
Grupper med personal och chefer från boende för personer med utvecklingsstörning och psykiska funktionsnedsättningar samt daglig verksamhet för personer med utvecklingsstörning och psykiska funktionsnedsättningar, provade varje moment i konceptet i en serie träffar under de år projektet pågick. De delgav och diskuterade tillsammans och med mig hur de tog till sig budskapet. Teorin om diskursiv praktik är intressant i sammanhanget då den kan hjälpa till att identifiera hinder och möjligheter för lärande. Samtalspartners i projektet var professor Henry Cöster och fil dr Berith Nyqvist Cech, Karlstads universitet.
Resultatet finns rapporterat i Livsförståelsens språk i social omsorg. Slutrapport från studien Yrkesspråk i social omsorg 2011–2015. (Se Publikationer ovan)
Utvecklingsuppdrag
Utveckling av och genomförande av utbildning i Specialpedagogik för personal inom sociala omsorgsverksamheter (särskilt boende, daglig verksamhet och äldreomsorg) avseende regeringssatsningen "Omvårdnadslyftet", 2012.
Implementering och utvärdering av "Lärlingsutbildning i särvux"
En regeringssatsning med start i juni 2011 ger studerande inom särvux möjlighet att gå en lärlingsutbildning på två år. Då ingen erfarenhet finns att hämta kunskap från inför en sådan satsning har CFL beslutat att följa och studera det komplexa arbetet med att anordna och implementera lärlingsutbildningen.
Utveckling och implementering av arbetssättet Etiska torg i daglig verksamhet, 1998 — 2005. Etiska torg är ett arbetssätt för personal som kortfattat innebär att varje person reflekterar över sitt arbete en halvtimme varje dag och skriver ner sina reflektioner. En gång i veckan träffas arbetslaget och delger och tar del av varandras reflektioner, reflektioner som var och en i förväg valt ut som viktiga att delge och få respons på. Etiska torg är ett kontinuerligt lärande i vardagen där den tysta kunskapen får form och gestalt.
Utveckling och implementering av arbetssättet Etiska torg II: Att förstå vardagens dilemman med hjälp av etiska och filosofiska teorier, 2005 — 2008. De etiska dilemman som varje dag möter personal i sociala omsorgsverksamheter relateras till och förstås genom att personal och chef samlas och högläser dels texter med etiskt och existensfilosofiskt innehåll, dels aktuell debatt.
Projektet Orden för din historia pågick under några år i slutet av 90- och början av 2000-talet: När vårdhemmen för personer med utvecklingsstörning avvecklades med början 1985 försvann människors journaler till landstingsarkiven. Inom projektets ram skapades möjligheter att få tillgång till journalerna i utbildningssyfte. Personal inom daglig verksamhet har genom att studera journaler fått tillgång till människors livshistoria, fått förståelse för svåra beteendestörningar, som i och med ett samhällsdeltagande utgör stora problem, problem som på den stora institutionen inte "störde". Genom att personal sätter ord på livet som det har gestaltat sig känner personerna sig sedda och beteendestörningar kan reduceras betydligt.
Utveckling av och genomförande av personalutbildning för SDV, Söderhamns dagliga verksamheter, 5 veckor under 2002 Utveckling av daglig verksamhet genom humanvetenskapliga angreppssätt. Utbildningen ges därefter i koncentrerad form fortlöpande till nya medarbetare internt inom verksamheten.
Några exempel:
Några exempel på föreläsningar inom områdena specialpedagogik, social omsorg och pedagogiskt arbete:
Intervju om avhandlingen "Världens opålitlighet. Begreppsanalys av livsförståelsearbete i särskolan".
Skolporten, augusti 2011. Länk till annan webbplats.
Kontakt
Länkar
Personuppgifter som du lämnar till oss behandlas i syfte att registrera och administrera ditt ärende. Uppgifterna behandlas enligt dataskyddsförordningen och svenskt regelverk. Om uppgifterna inte är sekretessbelagda kan de komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Uppgifterna sparas tillsvidare. Du kan årligen begära hos förbundet att få information om dina personuppgifter och hur dessa används. Du kan också begära att personuppgifter rättas om de skulle vara felaktiga eller inaktuella. Du kan kontakta personuppgiftsansvarig i förbundet om du har frågor om behandlingen. Se www.hufb.se/dataskydd för mer information om dataskydd och GDPR.
Hälsinglands Utbildningsförbund
Besöksadress: Kulturhuset, Collinigatan 12, 821 43 Bollnäs
Postadress: Hälsinglands Utbildningsförbund, 821 80 Bollnäs
E-post info@hufb.se Tfn 010-454 10 00
Ansvarig utgivare för hufb.se är Lucas Lund